Bananbrød

Næringsrikt bananbrød med blåbær og havre

Jeg har lenge forsøkt å finne frem til en oppskrift på bananbrød som er best på næringsinnhold, gir mye energi og er super på smak.

Etter inspirasjon fra ulike spisesteder i Australia og utallige oppskrifter på nett, har jeg endelig funnet fram til favorittoppskriften!

Med denne oppskriften er du kun noen få ingredienser fra et smakfullt bananbrød som passer godt som treningsmat, mellommåltid eller når du bare har lyst på noe godt.

img_8636


Dette trenger du for 1 brødform:

Grovt mel 2 dl


Havregryn 2 dl

Olivenolje/Rapsolje 0,7 dl

Melk 0,5 dl

Honning 1 dl

Egg 2 styk

Banan 2 styk

Salt ½ ts

Bakepulver 1 ts

Vaniljesukker 1 ts

Kanel 1 ts

Blåbær 1 dl (frosne)

Bringebær 1/2 dl (frosne)

Slik gjør du: 

Sett ovnen på 180 grader. Legg bakepapir i en brødform. Bland alle  “tørre” ingredienser i en bolle. Deretter moser du bananene og blander inn pisket egg, melk, honning og olje. Tilsett så frosne bringebær og blåbær i den våte røren. Rør til slutt melblandingen inn i det våte, og hell så over røren i en brødform. La dette steke midt i ovnen  i ca 60 minutter.

Enkel informasjon om de ulike ingrediensene:

Banan

banan

Banan er en næringsbombe! Spis den i trening- og kampsammenheng, som mellommåltid, eller ha den oppi bakst slik som jeg har gjort her. Bananen inneholder masse fiber, vitaminer og mineraler som blant annet er gunstig for fordøyelsen og blodtrykket vårt. Samtidig inneholder den gode kilder til karbohydrat, som gjør at den er litt mer mettende enn de fleste andre frukter.

Bananen har en naturlig søt smak, som gjør at den er super erstatter for sukker. Jo mer moden bananen er, desto tydeligere søtsmak får den. Årsaken til dette er at stivelsesinnholdet i banan blir brutt ned til glukose, etter hvert som den modnes. Dette fører til en søtere banansmak og en mer gulbrun farge. Kast derfor aldri bananene dine når de begynner å få en gulbrune i fargen – bruk de heller til å lage sunne bakverk!


Søtning

Naturlig søtning fra banan og honning

Grovt sammalt mel

Sammalt mel inneholder mer kostfiber, antioksidanter, vitaminer og mineraler, enn siktet mel, fordi disse næringsstoffene finnes i skallet på kornet. Dette bidrar til at brødet blir næringsrikt og mettende.

Havre

shutterstock_467199074

Havre er næringsrikt og inneholder langsomme karbohydrater som bidrar til en god metthetsfølelse, og langvarig energi. I tillegg inneholder havre betaglukan. Betaglukan er et kostfiber som virker forebyggende på hjerte- og karsykdommer, og er kolesterolsenkende.

 Blåbær

bla%cc%8abaer

Blåbær inneholder mye antioksidanter, vitaminer og mineraler, som blant annet bidrar til et sterkere immunforsvar. Samtidig er blåbær bra for fordøyelsen og bidrar til en bedre blodsirkulasjon i kroppen. Blåbær smaker både søtt og syrlig, som bidrar til å sette den perfekte smaken på bananbrødet.