Spis riktig, yt mer!

Spis riktig, yt mer!

Under trening og kamp tappes kroppen for energi, væske og elktrolytter (mineraler). Dersom kroppen ikke får i seg nok av både energi og væske under en hard treningsøkt, kan kroppen fort komme i underskudd, som videre kan føre til tidlig utmattelse og svakere prestasjon på idrettsbanen. Det er derfor svært viktig at alle idrettsutøvere og aktive mennesker, passer godt på å få i seg nok av både væske og energi når de trener eller konkurrerer.

Det er intensiteten og varigheten på økten som avgjør hvor mye og hva kroppen trenger av mat og drikke under en treningsøkt eller konkurranse. 

Her har du en liten oversikt over hva kroppen har behov for under trening/kamp.

  • 60 minutter varighet med høy intensitet → Vann
  • 90 minutter varighet med høy intensitet→ Vann + Sportsdrikk/Energidrikk
  • 120 minutter varighet med høy intensitet→ Vann + Sportsdrikk/Energidrikk + Karbohydrater (f.eks. banan)

Sportsdrikk eller energidrikk?

Både sportsdrikk og energidrikk er gode væskealternativer under trening og kamp. Forskjellen mellom dem er at sportsdrikk inneholder både karbohydrater og elektrolytter (mineraler), mens energidrikk inneholder kun karbohydrater.

Sportsdrikk

Sportdrikk inneholder karbohydrater og elektrolytter (mineraler).Det betyr at du får i deg både energi og elektrolytter (mineraler) dersom du drikker sportsdrikk under trening. Under trening og kamp tappes kroppen for energi og væske (svette), som gjør at kroppen fort kan få en tildigere utmattelse og dårligere prestasjon, dersom vi ikke tilfører den noe. Sportsdrikken vil bidra til å opprettholde både energi- og elktrolyttbalansen under trening/kamp. Sportsdrikk anbefales til utøvere som driver med utholdenhetstrening!

Energidrikk

Energidrikk inneholder karbohydrater og vann. Energidrikk er best å drikke når du skal opprettholde energinivået ditt. Det betyr at den er gunstig å drikke når du er lav på energi. I likhet med sportsdrikk er energidrikken også et godt alternativ å drikke under trening, men vær obs på at energidrikk ikke vil gi deg elektrolyttene (mineralene) som tappes under trening. Drikk energidrikk når kroppen din har behov for rask tilførsel av energi. Dette kan være rett før trening, da kroppen trenger energi for å yte maksimalt, eller rett etter, da kroppen er sliten og har behov for å fylle opp energilagrene igjen.

Det er viktig at alle idrettsklubber tilbyr mat- og drikkevarer som bidrar til god yteevnene og som erstatter det kroppen taper av energi og væske under en hard trening eller kamp!image