Game, set, match med riktig kosthold!

Game, set, match med riktig kosthold!

Game, set, match med riktig kosthold!

 

Det er ikke bare riktig utførte slag og god mental trening som avgjør om du skal vinne eller tape en kamp. For å yte best mulig, kan det være avgjørende med riktig og nok mat og væske i forkant av kampen.                                                             

Hva du spiser og drikker før kamp, har betydning for hvordan du føler deg på banen, hvordan du presterer og hva du får ut av kampen. Vi har vel alle opplevd å føle oss helt tom for energi under en kamp og nesten uvel når vi er ferdige. Men vi har også opplevd at kroppen føles optimal og har masse energi til å prestere på vårt beste gjennom en hel kamp. Sjansen for at dette har sammenheng med hva vi har spist og drukket før kampen er stor. I den forbindelse må vi ikke glemme å inkludere faktorer som stress og nervøsitet, da de også bidrar stort til hvordan du føler deg på banen. Men spiser vi både riktig og nok før kamp, gir det et godt utgangspunkt for å gjøre en god kamp på alle måter

 

Hvor mye må jeg innta før kamp, og når bør jeg innta det?

Energien du får i deg før kamp, er siste mulighet til å fylle opp energilagrene, slik at i kroppen er optimal før start

Selv om vi kan fylle opp med både væske og energi under kamp, er det likevel viktig å være i ”balanse” i forkant av kampen. Hvis kroppen ikke får i seg tilstrekkelig med energi, næring og væske før trening, risikerer du å bli fortere sliten, som videre bidrar til redusert yteevne og prestasjon. Det er derfor helt essensielt å få i deg riktig og nok næring før kamp!  Samtidig er det viktig å ikke spise for mye, da det kan bidra til smerter i magen og redusere yteevnen.  Svaret er kanskje derfor, balanse. En balanse mellom å ikke spise for mye eller for lite før kamp. I denne sammenheng er det nødvendig å være bevisst på at det som kan virke optimalt og bra for deg, ikke nødvendigvis er optimalt for andre. Vi er alle forskjellige, og må selv utforske og ta til oss trygge og gode råd om hva som kan passe best. Noe derimot alle kan ta med seg, er enkle tips til hvor mye og når det er optimalt å spise og drikke før en kamp;

 

 

 

 

 

 

Bli en bedre tennisspiller med riktig kosthold

Bli en bedre tennisspiller med riktig kosthold

Bli en bedre tennisspiller med riktig kosthold  

Det er allment kjent at kosthold og fysisk aktivitet har betydning for vår helse. Men hva slags betydning har egentlig et sunt og variert kosthold på idrettsutøvelse, og tennis spesifikt?

Er det slik at vi kan spise hva vi vil og likevel prestere best på banen? Eller har kostholdet vårt en så stor betydning, at det kan innvirke på både utbytte, intensitet, utvikling og prestasjon på banen?

Kroppen henter energi og næring fra karbohydrater, fett og proteiner. Vi er helt avhengig av å få i oss alle tre nærings- og energikildene for å oppnå en god helse og idrettsutøvelse. Jeg anbefaler å følge Helsedirektoratas kostråd, både for deg som driver aktivt med tennis, men også for deg som bare spiller for gøy og ønsker et sunt kosthold.  

 

 Høy intensitet krever karbohydrater                                 

Både i trening- og kamp får vi et økt energikrav fra musklene våre. For at musklene skal utføre sine oppgaver på banen, trengs det tilførsel av oksygen og energi i form av mat og væske. Kostholdet vårt bidrar til å tilfredsstille musklenes behov, slik at vi kan få størst mulig utbytte av både trening og kamp.

Tennis er en idrett som stiller store krav til fysisk form – spesielt utholdenhet, styrke og bevegelighet. Et variert kosthold basert på Helsedirektoratets kostråd bidrar til riktig energi og næring for deg som ønsker en optimal yteevne og økt prestasjon – både i trening og kamp. Samtidig er det viktig å trekke frem at for deg som trener mye, er det viktig å få i deg nok mat. Trener du mye, har kroppen også behov for mye «bensin»!

Karbohydrater er den største kilden til energi/bensin ved både lange og korte økter og ved høye intensitetsøkter. Desto høyere intensitet vi har på trening og kamp, desto mer energi fra karbohydrater har kroppen behov for. For å få økt prestasjon og utbytte av trening og kamp er det helt nødvending å innta karbohydrater både før, under og etter.