Bli en bedre tennisspiller med riktig kosthold

Bli en bedre tennisspiller med riktig kosthold  

Det er allment kjent at kosthold og fysisk aktivitet har betydning for vår helse. Men hva slags betydning har egentlig et sunt og variert kosthold på idrettsutøvelse, og tennis spesifikt?

Er det slik at vi kan spise hva vi vil og likevel prestere best på banen? Eller har kostholdet vårt en så stor betydning, at det kan innvirke på både utbytte, intensitet, utvikling og prestasjon på banen?

Kroppen henter energi og næring fra karbohydrater, fett og proteiner. Vi er helt avhengig av å få i oss alle tre nærings- og energikildene for å oppnå en god helse og idrettsutøvelse. Jeg anbefaler å følge Helsedirektoratas kostråd, både for deg som driver aktivt med tennis, men også for deg som bare spiller for gøy og ønsker et sunt kosthold.  

 

 Høy intensitet krever karbohydrater                                 

Både i trening- og kamp får vi et økt energikrav fra musklene våre. For at musklene skal utføre sine oppgaver på banen, trengs det tilførsel av oksygen og energi i form av mat og væske. Kostholdet vårt bidrar til å tilfredsstille musklenes behov, slik at vi kan få størst mulig utbytte av både trening og kamp.

Tennis er en idrett som stiller store krav til fysisk form – spesielt utholdenhet, styrke og bevegelighet. Et variert kosthold basert på Helsedirektoratets kostråd bidrar til riktig energi og næring for deg som ønsker en optimal yteevne og økt prestasjon – både i trening og kamp. Samtidig er det viktig å trekke frem at for deg som trener mye, er det viktig å få i deg nok mat. Trener du mye, har kroppen også behov for mye «bensin»!

Karbohydrater er den største kilden til energi/bensin ved både lange og korte økter og ved høye intensitetsøkter. Desto høyere intensitet vi har på trening og kamp, desto mer energi fra karbohydrater har kroppen behov for. For å få økt prestasjon og utbytte av trening og kamp er det helt nødvending å innta karbohydrater både før, under og etter.